Story

Geboren in oktober 1981 maakte ik bewust de opkomst van de 16bit game consoles mee in de vroege jaren negentig. De Super Nintendo was de eerste spelletjescomputer in huis en games als Super Mario World en Donkey Kong Country heb ik helemaal grijs gespeeld. Rond 1996 maakte ik de overstap naar pc gaming, wat in die tijd helemaal nieuw was, toen de personal computer betaalbaar werd. Omdat ik al vroeg wist dat ik later voor de klas wilde staan, verbaasde ik mij als jongen van 13 jaar erover dat gamen en school twee volstrekt gescheiden werelden waren. Terwijl er zelfs in die tijd van simpele computers en géén internet voldoende mogelijkheden waren om op school games in de les te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan SimCity bij het vak Aardrijkskunde. Die verwondering heb ik altijd gehouden, maar óók nieuwsgierigheid naar wat video en analoge games nog meer te bieden hebben.
story-item-01

1981 :)

story-item-02

Avontuur begint

story-item-03

Nog meer opties

story-item-04

Om te smullen

De VS krijgt een nieuwe president. In Spanje wordt een coup verijdeld en Nederland zucht ondertussen onder grote werkloosheid.
In 1992 komt de SNES naar Europa. Nintendo wint de slag om de gamers van Sega die met de Megadrive concurreert.
De Compaq Pressario 4506 is een van de computers om serieuze video games op te draaien, zoals de allereerste Need for Speed.
SimCity is de eerste serious game waarmee je naar eigen inzicht steden kan bouwen of scenario's speelt om problemen op te lossen.

Van gamer naar leerkracht en onderwijskundige

Van 2000 tot 2006 was ik zeer actief in de ijshockey game community met een download website die tot de top vijf van de wereld behoorde qua dagelijkse bezoekers en aantal leden op het forum. Daar leerde ik wat het van je vraagt om een community manager te zijn, iets wat mij tien later jaar goed van pas zou komen. Na afronding van de Pabo in 2004 stond ik een aantal jaren voor de klas in het basisonderwijs en rondde ik in 2009 mijn Master Onderwijskunde af aan de Universiteit Utrecht. Via een stage op het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch werd ik gevraagd om te komen ondersteunen als trainer/ontwikkelaar bij een innovatief onderwijsconcept, de Waterfabriek. In een aantal schooljaren heb ik daar met collega’s nieuwe opleidingen opgezet (procesoperator, marketing en sales) waarbij ik pionierende didactiek (hybride leeromgeving) vertaalde naar concreet les-, toets- en examenmiddelen.

Van gamer naar leerkracht en onderwijskundige

Van 2000 tot 2006 was ik zeer actief in de ijshockey game community met een download website die tot de top vijf van de wereld behoorde qua dagelijkse bezoekers en aantal leden op het forum. Daar leerde ik wat het van je vraagt om een community manager te zijn, iets wat mij tien later jaar goed van pas zou komen. Na afronding van de Pabo in 2004 stond ik een aantal jaren voor de klas in het basisonderwijs en rondde ik in 2009 mijn Master Onderwijskunde af aan de Universiteit Utrecht. Via een stage op het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch werd ik gevraagd om te komen ondersteunen als trainer/ontwikkelaar bij een innovatief onderwijsconcept, de Waterfabriek. In een aantal schooljaren heb ik daar met collega’s nieuwe opleidingen opgezet (procesoperator, marketing en sales) waarbij ik pionierende didactiek (hybride leeromgeving) vertaalde naar concreet les-, toets- en examenmiddelen.

Touchpoint

Op de Waterfabriek had ik dagelijks veel contact met studenten. Ik kreeg steeds meer oog voor het motivatievraagstuk van jongeren. Ik besefte toen dat ik een persoonlijke bijdrage kon leveren vanuit de drie disciplines die zich reeds in mij hadden gevormd: gamen, doceren en ontwerpen. Door te experimenteren, fouten te maken, literatuur te lezen en nieuwe inzichten toe te passen kreeg ik geleidelijk aan meer gevoel voor gamification, wat in mijn ogen gaat over het ontwerpen en uitvoeren van spelconcepten. Mijn opgebouwde ervaring mocht ik in 2014 delen via de publicatie Gamification in de klas en in 2016 kwam mijn volgende boek uit, Gids voor Gamification. Tegelijk met mijn eerste publicatie zag Mission Start het levenslicht, een open community of practice over gamification. Nog steeds ben ik als community manager daar actief en organiseer ik jaarlijks de Gamification Conferentie voor leraren en educatieve ontwikkelaars.

Succesvolle spelconcepten

Parallel aan mijn werkzaamheden op het Koning Willem I College maakte ik in 2016 een uitstap (terug) naar het basisonderwijs, waar ik het spelconcept Drone Cup bedacht en een succesvolle pilot mocht uitvoeren in 2017. Kinderen leren tijdens de Drone Cup de stappen van Design Thinking en samenwerken in teams door het maken van drone race obstakels. De Drone Cup won later in dat kalenderjaar de Fontys Denk Groter Innovatieprijs. Via Stichting FutureSkillz, waar ik mede-oprichter van ben, worden er nog steeds Drone Cups uitgevoerd. Verder heb ik voor middelbare scholen de eerste landelijke drone race competitie (Drone Cup Finals) opgezet met een spectaculaire finale in het voorjaar van 2018.

The Next Chapter yeah

Met De Super Uitdaging start een nieuw hoofdstuk in mijn professionele carrière.

I Will Never Stop

Mijn favoriete games van dit moment zijn Parkitect, FIFA18 en GTA V. Ik kijk uit naar Red Dead Redemption 2. Verder bekijk ik dagelijks online reviews van games en soms complete walktroughs op YouTube. Games als XCOM 2, Donkey Kong Tropical Freeze, Zelda: A Link to a Past en Super Metroid kan ik uren bekijken. Mijn gamerstag op Steam en XBOX is PizzaDude81.