Game Design

In het ontwerpproces van spelconcepten komen drie verschillende domeinen samen: Game Design, Instructional Design en Marketing. Motiveren betekent leerlingen overtuigen van hun inspanning en tijdens de duur van het spelconcept geactiveerd houden. Ik neem je op deze website mee in een stukje Game Design: de korte ontwerproute die ik hanteer.

Core Dynamics

Een spelconcept gaat uit van een format: Welke speldoelen staan centraal? Deze ontwerpkeuze beïnvloedt de gameplay, hoe het spel gespeeld wordt. Het is een van de belangrijkste ontwerpkeuzes om te maken.


Lees meer op Mission Start
1. Veroveren van gebied
Games als Risk, Axies & Allies, Civilization
2. Voorspellen
Angry Birds, Worms
3. Ruimtelijk redeneren
FIFA 18, Angry Birds, Super Mario
4. Overleven
The Walking Dead, Dead Island
5. Vernietigen
World of Warcraft, Carmageddon
6. Bouwen
Minecraft, Planet Coaster, Parkitect, Fallout 4
7. Verzamelen
Heartstone, FIFA Ultimate Team (FUT), Diablo 3

Een tipje van de sluier heb ik hier opgelicht. Nog meer Core Dynamics kom je tegen in training die ik geef en in spelconcepten die ik ontwikkel.

Core Dynamics

Een spelconcept gaat uit van een format: Welke speldoelen staan centraal? Deze ontwerpkeuze beïnvloedt de gameplay, hoe het spel gespeeld wordt. Het is een van de belangrijkste ontwerpkeuzes om te maken.


Lees meer op Mission Start
1. Veroveren van gebied
Games als Risk, Axies & Allies, Civilization
2. Voorspellen
Angry Birds, Worms
3. Ruimtelijk redeneren
FIFA 18, Angry Birds, Super Mario
4. Overleven
The Walking Dead, Dead Island
5. Vernietigen
World of Warcraft, Carmageddon
6. Bouwen
Minecraft, Planet Coaster, Parkitect, Fallout 4
7. Verzamelen
Heartstone, FIFA Ultimate Team (FUT), Diablo 3

Een tipje van de sluier heb ik hier opgelicht. Nog meer Core Dynamics kom je tegen in training die ik geef en in spelconcepten die ik ontwikkel.

Design Keys

Om het format verder in te vullen, moet er nagedacht worden over de gameplay. Met wie speel je? Wat zijn de spelregels en welke uitzonderingen maak je? Richt je je meer op intrinsieke of extrinsieke beloning?


Lees meer in Gids voor Gamification

Type Spelconcept

Tot slot moet je je spelconcept in een vorm gieten: fysiek, digitaal, blended of hybride. Elke type heeft zijn eigen voor- en nadelen. Budget, tijd en faciliteiten spelen ook een rol bij deze ontwerpkeuze.


Lees meer op Mission Start

Design Keys

Om het format verder in te vullen, moet er nagedacht worden over de gameplay. Met wie speel je? Wat zijn de spelregels en welke uitzonderingen maak je? Richt je je meer op intrinsieke of extrinsieke beloning?


Lees meer in Gids voor Gamification

Type Spelconcept

Tot slot moet je je spelconcept in een vorm gieten: fysiek, digitaal, blended of hybride. Elke type heeft zijn eigen voor- en nadelen. Budget, tijd en faciliteiten spelen ook een rol bij deze ontwerpkeuze.


Lees meer op Mission Start

Nog meer ontwerpkeuzes

Als je een spelconcept wilt gebruiken met een langere doorlooptijd dan één les, dan vraagt dit meer van het spelconcept om motiverend te blijven voor leerlingen. Het domein van Game Design biedt je nog veel meer handvatten om hier over na te denken.

Lees meer

Een toegankelijk artikel over het ontwerpen van spelconcepten lees je het Praxisbulletin. Wachtwoord: hyena.

Expertise

In Gids voor Gamification (2016) noem ik o.a. de Engagement Circle en Flow, Momentum en Flow Management als oplossingen voor langere spelconcepten.